VERSCHIL DIRECTE/INDIRECTE BENZINE INSPUITING
Bij een LPG-inbouw met een benzinemotor met indirecte benzine-inspuiting wordt de LPG in dampvorm in de inlaatpijpen van de inlaatcollector ingespoten, naast de plaats waar de benzine-injectoren gemonteerd zijn. De benzine-injectoren worden dan tijdens het rijden op LPG uitgeschakeld, wat geen enkel probleem oplevert aangezien er geen warmte ontwikkeld wordt in de inlaatcollector zodat de bezine-injectoren koel blijven.
Bij een  benzinemotor met directe benzine-inspuiting zijn de de benzine-injectoren niet meer gemonteerd in de inlaatcollector, maar wel rechtstreeks boven de zuiger in de verbrandingskamer, in de cilinderkop. Bij een LPG-inbouw wordt de LPG nog steeds in de inlaatcollector in dampvorm ingespoten. Door de constructie kunnen er onmogelijk LPG-injecoren in de cilinderkop geboord worden. In principe zou er ook op LPG gereden kunnen worden maar..... De werkloze benzine-injectoren worden tijdens rijden op LPG blootgesteld aan enorme hitte. Het gevolg hiervan is dat de benzine-injectoren aankoeken door vervuiling en deels verstopt raken. Ook de benzinepomp die een enorme druk (200 bar) door die injectoren blaast zou een probleem geven bij puur rijden op LPG.

Die problemen kunnen opgelost worden door de programmatie van het LPG-systeem zo in te stellen dat er op bepaalde momenten benzine samen met het LPG mee wordt ingespoten. Dat wil zeggen dat de motor nu en dan op een dubbel mengsel draait en er nog een klein benzinverbruik is.
Naargelang het merk van de LPG-producent ligt dat benzineverbruik tussen de 5 tot 30 procent!
Camcar bouwt voor de direct ingespoten motoren enkel het VSI-DI systeem is van het merk PRINS in. Hiet is dat extra benzineverbruik max 5 procent.

Dit nu en dan draaien op dubbel mengsel brengt een specifieke programmatie met zich mee met uiterst scherpe sowfware. Die ontwikkeling van een
dergelijke fijnprogrammatie vereist een uiterst secure afstelling en langdurige testen. Dit ontwikkelingsproces is niet alleen tijdrovend maar vooral zeer
kostelijk. Vandaar dat een LPG-installatie op een directe benzine-inspuiting duurder is dan een LPG-installatie op een indirecte benzine-inspuiting.
HOE OPZOEKEN OF UW WAGEN EEN DIRECTE OF INDIRECTE BENZINEMOTOR HEEFT?
1) Surf naar de site www.autoweek.nl (is de betere gedocumenteerde nederlandse tegenhanger van onze belgische "Autogids".
2) Vul de rubrieken in de horizontale rooster in zoals MERK, MODEL en SPECIFICATIES selecteren en klikken op ZOEKEN
3) Links van het scherm in de vertikale rooster enkel het BOUWJAAR en BRANDSTOF (benzine) ingeven
4) Dan verschijnen er één of meerdere foto's van de gekozen wagens. Klik op het juiste model
5) Naar beneden scrollen over de gegevens van de wagen tot de rubriek INFO OVER DE BRANDSTOFMOTOR
6) In deze rubriek "BRANDSTOFSYSTEEM" wordt vermeld of het een MULTIPOINT (indirecte injectie) of DIRECTE INSPUITING is.
HOE OPZOEKEN OF ER EEN LPG-SYSTEEM ONTWIKKELD IS VOOR UW WAGEN
1) Surf naar de site www.prinsautogas.com
2) Klik bovenaan in de balk op VOERTUIGENDATABASE
3) Vul de gegevens van uw wagen in en klik op BEKIJK DE MOGELIJKHEDEN
4) Er verschijnt een lijst met verschillende motorcodes en vermogens

BIJ TWIJFEL OF ONDUIDELIJKHEID......CONTACTEER CAMCAR!

Niet alle motoren met direct ingespoten benzine-systeem zijn ontwikkeld om op LPG te rijden. Het is heel belangrijk om uw motorcode te weten.
De motorcode kan u vinden op het GELIJKVORMIGHEIDSATTEST van de wagen. Ook op de huidige INSCHRIJVINGSBEWIJZEN kan u soms
die code terugvinden.